Historie van de Venezuela 1

Venezuela. Dat is de naam die het acht meter lange klassieke vaartuig heeft gekregen. Het is de naam van het voormalige stoomschip waarop de in 1906 gebouwde sloep dienst deed als reddingsloep. Toen het stoomschip onder de oorspronkelijke naam Adolph Woermann van stapel liep bij Reiherstieg Schiffswerfte & Maschinenfabrik in Hamburg hingen er 10 reddingssloepen in de davits. Na de Eerste Wereldoorlog, toen het 125 meter lange passagierschip als oorlogsprijs aan Engeland werd toegewezen en Westminster Abbey ging heten, werden dat er vier minder. Uiteindelijk is de na vele omzwervingen in Sneek terecht gekomen sloep boven water gebleven.

SS Venezuela

“Ik vind het een prachtig schip, karakter en uitstraling passen mijn inziens geweldig bij het imago van Sneek”, aldus Gerard Jansen. Het mooie is ook, zo zegt hij, dat er bij dit schip een geweldig historisch verhaal zit. Jansen, na een loopbaan in het bedrijfsleven nu coördinator bij de Meldkamer Noord-Nederland, slaat met plezier een bijgeleverd plakboek op met schitterende oude foto’s.

Zoals gezegd deed zijn van een timmerman in Kockengen gekochte sloep jarenlang dienst als reddingssloep. De voormalige Adolph Woermann werd nadat het schip aangekocht werd door de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij omgedoopt tot s.s. Venezuela. Het stoomschip met twee kenmerkende laadmasten en schoorsteen bood plaats aan 168 passagiers. Ze werd ingezet op de lijndienst Amsterdam- Venezuela. De Venezuela pendelde ruim tien jaar op en neer, voor het schip in Hendrik Ido Ambacht ontmanteld werd.

,,Leuk detail is”, zo diepte Jansen op uit de archieven, ,,dat de bekende Leeuwarder dichter Jacob Slauerhof vlak voor zijn overlijden een van zijn laatste zeereizen maakte op de Venezuela. Op het schip schreef hij een van zijn laatste bundels, “Landverloren”. ” De aan de Eerste Oosterkade wonende beginnend reder is blij dat de historie rond zijn sloep bewaard is gebleven. ,,Ik vind het gewoon een leuk verhaal.”

Als uitbater van het door hem opgezette nieuwe rondvaartbedrijfje Allure in Sneek zal Gerard Jansen het verhaal graag vertellen aan gasten. Zelf raakte hij geïnspireerd bij een bezoekje aan de Uitmarkt vorig jaar in Amsterdam. “We liepen daar rond op de Prinsengracht. Het was een komen en gaan van sloepjes met toeristen erin. Op een daarvan hing een bordje “Te koop”. Ik heb snel het 06 nummer opgeschreven met in het achterhoofd dat rondvaarten met een sloep misschien ook leuk is voor Sneek”.

Uiteindelijk ketste de koop af, maar via internet kreeg de ondernemende Sneker de bijna negen meter lange sloep die hij inmiddels in bezit heeft op het oog. In Kockengen betaalde hij uiteraard veel meer dan een van zijn voorgangers Wouter de Bruin. Die in Hendrik Ido Ambacht, waar het moederschip werd gesloopt, 120 harde guldens neertelde voor de sloep. Het schip viel ook toen al op door de gave uitstraling. Het aloude teakhout en mahonie van de koper geklonken overnaadse sloep was zoals ze in deze provincie zeggen ‘sa geef as kryt’.

In Rotterdam is in 2007 het interieur van het scheepje, dat ook jaren als zeilsloep op het IJsselmeer en Waddenzee met de naam Moby Dick is gebruikt, gestript en in de oude stijl teruggebracht door Elbert Boele. Datzelfde geldt voor de gereviseerde eencilinder Volvo Penta scheepsmotor, goed voor 12 paardenkrachten. Het met epoxy geconserveerde 2,65 meter brede schip weegt 3 ton. “Het heeft een mooie lijn en vaart geweldig”, ervoer Jansen tijdens een proefvaart op de Vinkeveense Plassen.

Inmiddels is de sloep naar Sneek gebracht waar het bij Yme van der Meer onder zeil ligt. Dit voorjaar zal het scheepje, dat door een van de vorige eigenaren liefkozend “zeebruidje” werd genoemd, vol trots tevoorschijn worden gehaald. Het is door de karakteristieke uitstraling onmiskenbaar een sieraad voor de wateren in Sneek en omstreken.

Jansen is van plan om in zijn beeldbepalende scheepje maximaal twaalf gasten mee te nemen op een vaartochtje door de grachten van Sneek of omgeving. Hij heeft verschillende arrangementen bedacht, waarbij onder andere gedacht wordt aan een tochtje naar IJlst compleet met bezoek aan houtzaagmolen de Rat.

Uit de Sneeker Courant van 26 februari 2009 (door Sjoerd Stiensma)


Aanvulling op de historie:

De Timmerman die de sloep heeft gekocht voor 3000 euro, is 400 uren bezig geweest om de sloep de uitstraling te geven zoals hij nu voor de wal ligt. Onderstaand een kleine impressie van de staat waarin de Venezuela toen verkeerde!

 

Rondvaart Allure Sneek
Scroll naar boven